HORMONSPIRAL KAN ANVENDES AF NÆSTEN ALLE KVINDER, INKLUSIV:

1. Kvinder med kraftige blødninger, hvor spiralen også er en behandling.
  2. Kvinder med forhøjet blodtryk og kvinder, der tidligere har haft blodpropper.
  3. Unge og kvinder, der ikke har født eller lige har født. Den har ingen indflydelse på amning.
  4. Kvinder med cyklisk hovedpine.
  5. Kvinder med endometriose
  6. Kvinder med blodmangel.

VIRKNING AF HORMONSPIRALEN

Hormonspiralen afgiver dagligt en lille mængde levonorgestrel, som er et hormon af gestagentype. Hormonet får slimhinden i livmoderen til at blive mindre, men påvirker ikke den normale hormoncyklus. Hormonspiralen giver ikke vægtstigning på over 500 gram i talrige undersøgelser. Spiralen påvirker ikke kolesteroltallet. Der er 2 typer hormonspiraler – Mirena og Jaydess. Jaydess bruges mest til unge piger og afgiver mindre mængde hormon end Mirena. Mirena kan ligge i 5 år og Jaydess i 3 år.

FORDELE VED HORMONSPIRALEN

Hormonspiralen nedsætter menstruationssmerter og blødningen drastisk. Varigheden af menstruationerne forkortes til få dage, og 20-40% ophører helt med at have menstruation indenfor det første år. Spiralen beskytter mod underlivsbetændelse.

ULEMPER

Der kan være pletblødninger i 3-6 måneder i indkøringsfasen. Enkelte kan have øget uren hud, humørsvingninger og brystspænding i starten, men det forsvinder som regel efter nogle måneder. Mirenaspiralen bedrer ikke den såkaldte cykliske migræne, det vil sige migræne, som udløses ved hver menstruation. Da den ikke påvirker ægløsningen, har den heller ikke effekt på ægløsningssmerter. Endelig vil den hos enkelte stimulere dannelsen af cyster på æggestokkene (cirka 12 procent). Disse cyster forsvinder dog oftest af sig selv.

OPLÆGNING AF SPIRAL

Spiralen lægges inden for de første 4-8 dage efter første menstruationsdag, helst når du stadig bløder lidt. Du kan med fordel tage 1 g Pamol og 400 mg Ipren ca. 1 time før. Du får laver en gynækologisk undersøgelse og ultralydsskanning før oplægningen. Der lægges lidt lokalbedøvelse i livmoderhalsen, hvorefter spiralen lægges. Snorene på spiralen afklippes med en længde på 2-3 cm. Så kontrolleres spiralens placering i livmoderen med ultralyd. I dagene efter kan der være menstruationslignende smerter. Du vil blive tilbudt en kontrol nogle måneder efter oplægning af en hormonspiral.

PRIS

Mirena spiralen koster cirka 1200 kr uden tilskud. Får du spiralen på grund af kraftige blødninger, giver Lægemiddelstyrelsen og Danmark tilskud på 200-700 kr. Jaydess koster cirka 1140 kr. Den er der ikke tilskud til.

HUSK at hente hormonspiralen på apoteket inden du kommer i klinikken.

KAN JEG SELV TJEKKE, AT SPIRALEN ER PÅ PLADS?

Du kan med en finger mærke de to tråde, der hænger et stykke ned i skeden. Kan du ikke mærke trådene og kan din læge ikke se trådene, bør du have udført en ultralydsscanning af gynækologen.

DU BØR KONTAKTE LÆGE

1. Ved mistanke om, at spiralen er udstødt eller ikke sidder korrekt.
  2. Ved mistanke om graviditet.
  3. Ved feber, smerter og ildelugtende udflåd.
  4. Ved pludselige ændringer i dit blødningsmønster.
  5. Ved bivirkninger der ikke ophører.

VIGTIG INFORMATION, HVIS MIRENA ELLER JAYDESS IKKE KAN LÆGGES

Hvis gynækologen ikke kan lægge en spiral, kan man ikke få en erstatningsspiral fra firmaet, som sælger spiralen. Dette er dekret fra Sundhedsstyrelsens og Sundhedsministeriet. Hvis det skyldes, at spiralen er fejlfungerende, kan den erstattes via det apotek, hvor du har købt den. Gynækologen laver en beskrivelse af årsagen til reklamationen. Patienten er selv ansvarlig for at gå på apoteket og reklamere.

hormonspiral