Hvad er en vævsprøve fra livmoderen?

En vævsprøve fra livmoderen, også kaldet vabrasio eller pipelle, er en udsugning fra livmoderslimhinden. Det foregår i lokal bedøvelse.

Hvorfor laver man vævsprøve fra livmoderen?

Menstruation skyldes en afstødning af livmoderslimhinden. Det sker, at menstruationen skifter karakter, styrke og varighed, især når man er over 40 år. Det kan også være, at man pletbløder mellem menstruationen eller har pletblødninger ved samleje. Dette skyldes oftest hormonforstyrrelser eller en godartet lidelse, som fx en polyp på livmoderhalsen eller inde i livmoderen.

Det er derimod meget sjældent, at en kvinde, der endnu ikke er gået i overgangsalderen, har blødningsforstyrrelser, fordi hun fejler noget ondartet.

Ældre kvinder, som begynder at bløde igen mere end et år efter overgangsalderen (også kaldet postmenopausal blødning) bør som regel have foretaget en vævsprøve fra livmoderslimhinden. Det gør man for at udelukke celleforandringer eller egentlige kræftforandringer. En sådan undersøgelse vil man få tilbudt indenfor ganske få dage.

Hvordan foregår en vævsprøve fra livmoderen?

Lægen foretager først en gynækologisk undersøgelse og en ultralydsskanning. Forud for dette kan gives smertestillende medicin eller lokalbedøvelse. Herefter indføres et tyndt plasticrør i livmoderhulen, og slimhinden løsnes fra indersiden af livmoderhalsen eller livmoderhulen og suges ud.

Prøven sendes til mikroskopisk undersøgelse hos en patolog. Lægen får besked om årsagen til blødningsforstyrrelsen efter cirka 2 uger.

Er man sygemeldt efter en vævsprøve fra livmoderen?

Nej. Efter en vævsprøve fra livmoderen kan du måske tage fri resten af dagen, men du er hurtigt frisk igen. Det er normalt, at man pletbløder i dagene efter en udskrabning. Hvis man derimod begynder at bløde meget eller får smerter eller feber, skal man kontakte sin gynækolog, egen læge eller vagtlægen.

www.netdoktor.dk