Hvad er det for en sygdom?

Lichen sclerosus er en kronisk hudsygdom, der typisk starter med hvidlige forandringer omkring kønsdelene og endetarmsåbningen. Lichen sclerosus går ikke op i skeden, men er lokaliseret til clitoris, de små skamlæber og mellemkødet. Forandringerne giver ofte udtalt kløe. Efterhånden bliver huden tynd og pergamentagtigt med små sprækker, der giver svie og smerter ved samleje. Der kan med tiden komme forsnævring af skedeindgangen, fordi vævet klistrer sammen. Sygdommen ses hyppigst hos midaldrende og ældre kvinder, men den kan også ses hos unge piger. Man ved ikke, hvad den skyldes, men den opfattes som en autoimmun sygdom på linje med kronisk tyktarmsbetændelse, stofskiftelidelse og gigt.

Diagnosen

Diagnosen stilles ved en lille vævsprøve, som tages i lokalbedøvelse. Det kan bløde ganske lidt efter prøvetagningen, og nogle gange er det nødvendigt at sy såret med selvopløselig tråd.

Behandling

Sygdommen behandles bedst med stærk binyrebarkhormoncreme, der påsmøres i et tyndt lag. (Dermovat creme 0,05%). Du vil oftest få ordineret en tre måneders kur, hvor der den første måned smøres 2 gange dagligt, den næste måned 1 gang dagligt og den tredje måned 2 gange ugentligt. Herefter fortsættes med vedligeholdelsesbehandling 1-2 gange om ugen ved sengetid. Behandlingen kombineres ofte med lokal hormonbehandling (Vagifem), der blødgør og forstærker de sarte slimhinder. Begge præparater er på recept.

Kontrol

Du vil få tid til kontrol efter 3-4 måneder. Her vil dine gener som oftest være fuldstændigt svundet og de hvidlige forandringer delvist tilbagedannet. Vi anbefaler, at du herefter bliver kontrolleret af din egen læge en gang om året. Der er en sammenhæng mellem lichen sclerosus og hudkræft. Sandsynligheden for at udvikle kræft ved lichen sclerosus er mindre end 5%. Det er derfor vigtigt, du passer dine kontroller.

Hvad kan jeg selv gøre?

Undgå at irritere huden omkring skedeindgangen. Lad være med at bruge sæbe og andet, der kan irritere. Brug løstsiddende tøj og undertøj. Anvend fed uparfumeret creme, for eksempel Dr. Warming Critical Care, der kan købes i håndkøb på Apoteket. Ved samleje er det vigtigt med et smøremiddel, og vegetabilsk olie er her bedst, da det ikke indeholder alkohol eller konserveringsmidler, for eksempel mandelolie. Gør det ondt ved samleje, kan man anvende lokalbedøvende gel med f.eks. Xylocain 15-20 minutter før samleje. Xylocain gel kan købes i håndkøb på Apoteket.

www.lichensclerosus.dk